پوشش‌دهی کروم سخت چیست؟

پوشش‌دهی کروم سخت چیست؟
تاریخ:
۱۶ فروردین ۱۴۰۱
فرآیند پوشش‌دهی کروم کاربردهای زیادی در ساخت، تولید و صنعت کالاهای مصرفی دارد. روکش کروم که معمولاً به عنوان "کروم" شناخته می‌شود، پوشش محافظ و درخشنده براقی را هنگام اعمال بر روی قطعات و محصولات فلزی ایجاد می‌کند. آبکاری کروم می‌تواند اهداف تزئینی داشته باشد یا می‌تواند خواص مطلوب اجزای دستگاه را افزایش دهد. شما می‌توانید با انواع مختلف پوشش‌دهی کروم به این دو هدف دست یابید - پوشش دهی کروم تزئینی و پوشش‌دهی کروم سخت.

شاید از خود بپرسید که " پوشش‌دهی تزئینی چیست و چه تفاوتی با پوشش‌دهی صنعتی دارد؟" هر نوع پوشش‌دهی کروم مزایای مشخصی را برای روکش کروم ارائه می دهد. این مقاله تفاوت‌های بین روکش کروم تزئینی و کروم سخت را نشان می‌دهد تا به شما کمک کند بهترین کروم را برای پروژه خود انتخاب کنید.
 

تفاوت پرداخت بین کروم سخت و کروم تزئینی


 
تفاوت اولیه بین کروم تزئینی و کروم سخت، ضخامت لایه کروم است.
 
تفاوت اصلی بین کروم تزئینی و کروم سخت، ضخامت روکش کروم روی محصول نهایی است. روکش کروم تزئینی، نازک تر از کروم سخت است و در درجه اول برای زیبایی و به عنوان یک پوشش محافظ است. آبکاری کروم سخت، ضخیم‌تر از روکش‌های کروم تزئینی است و به دلیل استحکام، مقاومت در برابر سایش و خوردگی و سایر خواص مفید در بسیاری از کاربردهای صنعتی مفید است.
 
کروم تزئینی و کروم سخت از یک فرآیند تولید کروم حاصل می شود؛ اما در خواص نهایی و کاربردهای رایج متفاوت است. در آبکاری کروم از فرآیند الکترولیتی استفاده می‌شود که روکش کروم را روی یک جزء فلزی در یک حمام الکترولیتی با سرعتی در حدود 25 تا 30 میکرون در ساعت اعمال می‌کند. بستر ابتدا به طور کامل تمیز می‌شود و در صورت لزوم مواد شیمیایی بر روی آن اعمال می‌شود تا چسبندگی آبکاری بهتر شود. سپس این جزء برای غوطه وری کروم به داخل یک محفظه آبکاری کروم می‌رود، جایی که یک جریان الکتریکی کروم را روی لایه رسوب می‌دهد.

 فرآیند الکترولیتی و غوطه‌وری کروم، هر دو نوع روکش کروم را به طور یکنواخت بر روی قطعه با شکل، اندازه و بافت غیر معمول اعمال می‌کند. روکش کروم سخت و تزئینی می‌تواند به طور موثری به سطوح برآمده یا صاف، سوراخ‌ها یا فرورفتگی‌های کوچک و به قسمت‌های استوانه‌ای بچسبد. با یک مخزن آبکاری به اندازه کافی بزرگ، می‌توانید آبکاری کروم را روی اجزای فلزی با هر اندازه‌ای اعمال کنید. تطبیق‌پذیری روکش کروم آن را به یک انتخاب محبوب برای پرداخت برای طیف گسترده‌ای از کاربردها در تولید و کالاهای مصرفی تبدیل می‌کند. 
 

آبکاری کروم سخت برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

 
در انواع کاربردهای صنعتی از آبکاری کروم سخت برای افزایش مقاومت در برابر سایش و خوردگی اجزای تجهیزات استفاده می‌شود. همچنین به عنوان کروم مهندسی شده یا کروم صنعتی شناخته می‌شود، آبکاری کروم سخت اصطکاک بین قطعات ماشین را کاهش می‌دهد و دوام قطعات را بهبود می‌بخشد. روکش کروم سخت طول عمر اجزای دستگاه را افزایش می‌دهد و زمان خرابی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد.
  
آبکاری کروم سخت همچنین می‌تواند در تعمیر قطعات آسیب دیده، فرسوده یا ماشینکاری شده مفید باشد. قطعه‌ای که خیلی کوچک است یا فرسوده شده است، می‌تواند با اعمال یک پوشش ضخیم از روکش کروم سخت به ابعاد صحیح بازگردانده شود. کندن روکش آسیب دیده از طریق یک فرآیند شیمیایی و استفاده از روکش کروم سخت جدید، می‌تواند قسمت آسیب دیده را ترمیم کند.
 
آبکاری کروم سخت می‌تواند برای انواع مختلفی از فلزات پایه برای تقویت یک جزء تجهیزات بدون به خطر انداختن خواص اصلی آن اعمال شود. فلزات پایه از قبیل: فولاد، فولاد ضد زنگ، مس، برنج، برنز و ... می‌توانند از روکش کروم استفاده کنند. آبکاری کروم سخت می‌تواند متناسب با هدف خاص، از نظر ضخامت بسیار متفاوت باشد تا نیازهای دقیق پروژه را برآورده کند. استحکام و دوام روکش کروم سخت آن را در کاربردهای مختلف بسیار مفید می‌کند، مانند:

سیلندرهای هیدرولیک
رینگ های پیستون
روتور و شفت برای پمپ ها
قالب ها
غلتک و بلبرینگ
شیرها و دروازه ها
کمپرسورها
پانچ های فشاری
بسترهای ماشین تراش
قطعات مکانیکی و خودرو
تجهیزات کشاورزی
تجهیزات معدن
تجهیزات کاغذ و چوب
قطعات نساجی و چاپ
تجهیزات مواد غذایی و آشامیدنی
 
آبکاری کروم سخت می‌تواند تقریباً برای هر قطعه یا دستگاهی مفید باشد. آبکاری کروم سخت برای قطعات متحرک مانند روتور و پیستون به دلیل اصطکاک کم، برای کاهش دمای عملیاتی و بهبود طول عمر قطعات تجهیزات موثر است. تولیدکنندگان روکش کروم سخت می‌توانند آن را برای اجزای گرد مانند سیلندرهای چاپ و غلتک ها صیقل دهند، در حالی که این قطعات در هنگام استفاده با محصولات ساینده مانند منسوجات، کاغذ، سنگ آهک یا ماسه، مقاومت فوق العاده‌ای در برابر سایش دارند.
 
کروم سخت همچنین به راحتی تمیز و ضدعفونی می‌شود و آن را به یک انتخاب محبوب برای صنایع فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی تبدیل می‌کند. مقاومت بالا در برابر خوردگی آبکاری کروم سخت آن را در کاربردهای دارویی، شیمیایی و نفت و گاز نیز موثر می‌کند. سایر صنایعی که در آن می‌توانید آبکاری کروم سخت را در محل کار مشاهده کنید عبارتند از: چاپ، نساجی، معدن، کشاورزی، کاغذ، تولید و بسیاری دیگر.
 

آبکاری کروم سخت چیست؟

آبکاری کروم سخت یک فرآیند آبکاری الکتریکی است که شامل اعمال لایه‌ای از کروم بر روی سطح با غوطه‌ور کردن آن در محلول اسید کرومیک است. آبکاری کروم سخت می‌تواند دوام، سختی، مقاومت در برابر سایش و خوردگی اجزای فلزی را برای استفاده موثرتر در ماشین آلات و تجهیزات افزایش دهد. می توان آبکاری کروم را بدون تغییر در خواص جزء اصلی اعمال کرد و آن را به ضخامت دقیق لازم برای یک کاربرد خاص رساند. آبکاری کروم سخت سطحی را ایجاد می کند که بسیار سخت است (68-72 Rockwell C)، بعلاوه در برابر سایش و خوردگی بسیار مقاوم بوده و دارای ضریب اصطکاک پایین است.سطح آن بسیار صاف بوده و برای تمیز کاری آسان است. در اینجا به برخی از مزایای آبکاری کروم سخت و خواص مطلوبی که ارائه می‌دهد اشاره می‌کنیم.
 
سختی بالا: آبکاری کروم سخت، سخت‌تر از سایر ساینده‌های صنعتی و پوشش‌های فلزی است. با سختی بین 68 تا 72 HRC، آبکاری کروم سخت می‌تواند کاربری‌های صنعتی سخت و تنش‌های بالا را تحمل کند. اگرچه روکش کروم تزئینی از نظر فنی دارای سختی مشابه با روکش کروم سخت است - زیرا با مواد و فرآیند ساخت یکسان مهندسی شده است – اما کروم تزئینی آنقدر نازک است که در استفاده واقعی خواص سختی یکسانی را از خود نشان نمی‌دهد.
ضخامت با دوام: بسته به کاربرد خاص، امکان اعمال آبکاری کروم سخت در ضخامت‌های مختلف برای رفع نیاز پروژه وجود دارد. آبکاری کروم سخت بین 10 تا 500 میکرومتر می‌تواند سختی حدود 68 تا 69 HRC را فراهم کند. روکش ضخیم کروم سخت، از اجزای دستگاه در برابر سایش در حین کارکرد منظم یا در شرایط سخت، مانند زمانی که در معرض مواد شیمیایی خورنده قرار می‌گیرند، محافظت می‌کند. هنگامی که برای تعمیر قطعات آسیب دیده یا فرسوده استفاده می‌شود، در صورت لزوم سازندگان می‌توانند از روکش کروم سخت بسیار ضخیم‌تری استفاده کنند. این امر مقاومت عالی در برابر سایش برای افزایش طول عمر قطعه ارائه می دهد.

روکش ضخیم کروم سخت، از اجزای دستگاه در برابر سایش در حین کارکرد منظم یا در شرایط سخت، مانند زمانی که در معرض مواد شیمیایی خورنده قرار می‌گیرند، محافظت می‌کند.

دمای رسوب پایین: اعمال آبکاری کروم سخت در دماهای پایین تضمین می کند که خواص فیزیکی و مکانیکی لایه زیرین در طول فرآیند آبکاری بدون تغییر باقی بماند. این امکان وجود دارد که روکش کروم سخت را بدون خطر آسیب رساندن به قطعات فلزی دقیق و اجزای تجهیزات، رسوب دهید.
تنوع فلز پایه: آبکاری کروم سخت می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از فلزات پایه برای کاربردهای مختلف صنعتی اعمال شود. آبکاری کروم سخت اغلب بر روی فولاد ضد زنگ و سایر فولادهای پر آلیاژ و همچنین به آلیاژهای مس، آلومینیوم، تیتانیوم، برنز، برنج و نیکل اعمال می‌شود. این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود که روکش کروم سخت در بسیاری از صنایع مختلف، از فرآوری مواد غذایی گرفته تا خودروسازی، مفید باشد.
چسبندگی عالی: آبکاری کروم سخت با دوام طولانی مدت، چسبندگی عالی به بسیاری از پایه‌های فلزی با کمترین ریسک پوسته پوسته شدن را دارد. برای چسبندگی بهتر، قطعات قبل از آبکاری به طور کامل تمیز می‌شوند تا همه آلاینده‌ها از بین بروند. در صورت لزوم برخی محلول‌های شیمیایی بر روی قطعات اعمال می‌شوند تا از چسبندگی قوی و پایدار روکش کروم در طول حمام الکترولیتی اطمینان حاصل شود.
اصطکاک کم: روکش کروم سخت در تماس با فلزات، گرافیت، کربن و پلیمرها اصطکاک بسیار کمی ایجاد می کند. هنگامی که روی قطعات متحرک استفاده می‌شود، این روکش اصطکاک و گرما را بین اجزای تجهیزات کاهش می‌دهد. اصطکاک کمتر و کاهش دمای کار می‌تواند از گیر کردن قطعات جلوگیری کند و طول عمر اجزای تجهیزات ضروری مانند پمپ‌ها و سیلندرهای هیدرولیک را افزایش دهد. اصطکاک کم و صافی سطح عالی روکش کروم سخت، تضمین می‌کند که محصولات حساس در حین کار در اثر سایش آسیب نبینند.
مقاومت در برابر سایش: به دلیل سختی و اصطکاک کم، روکش کروم سخت در برابر سایش بسیار مقاوم است. آبکاری کروم سخت را می‌توان برای اجزای لغزنده، در کاربردهای تماس فلز با فلز و محصولات زبر و ساینده مانند زغال سنگ، ماسه و سیمان به کار برد. حتی در تنش تماسی مکانیکی بالا، روکش کروم سخت در برابر سایش برای دوام طولانی مدت مقاومت می کند.
مقاومت در برابر خوردگی: آبکاری کروم سخت دارای مقاومت شدید در برابر اکسیداسیون است که آن را در صنایع شیمیایی، دارویی و مواد غذایی و نوشیدنی ارزشمند می‌کند. می‌توانید از روکش کروم سخت با بیشتر گازها و اسیدهای آلی برای پردازش موادی مانند میوه‌ها، آب نمک، شیر، روغن‌ها و سوخت‌ها، شیشه مذاب و چسب استفاده کنید. از آنجایی که آن‌ها می‌توانند ضد عفونی‌کننده‌های خشن و مواد پاک‌کننده را تحمل کنند، می‌توان قطعات دستگاه با روکش کروم سخت را برای کاربردهایی که در آن بهداشت ضروری است تمیزکاری کرد.
مقاومت در برابر خوردگی: آبکاری کروم سخت دارای مقاومت شدید در برابر اکسیداسیون است که آن را در صنایع شیمیایی، دارویی و مواد غذایی و نوشیدنی ارزشمند می‌کند.
آبکاری مجدد آسان: اگر روکش کروم سخت آسیب ببیند یا در نهایت به مرور زمان فرسوده شود، به راحتی می‌توان آن را با مواد شیمیایی جداکننده جدا کرد و با آبکاری تازه جایگزین کرد. می‌توان روکش کروم سخت قدیمی را بدون آسیب رساندن به لایه زیرین جدا کرد، و اجازه داد تا آبکاری مجدد مکرر چرخه عمر اجزای تجهیزات را تا حد زیادی افزایش دهد. آبکاری مجدد قطعات با کروم سخت هزینه‌های مربوط به تعویض قطعات را کاهش می‌دهد، که به ویژه برای قطعات سفارشی یا قطعاتی که به سختی به دست می‌آیند مفید است.
تنوع گزینه‌های تکمیل‌کاری کروم: کروم سخت را می توان با روش‌های مختلف تکمیل‌کاری از جمله سنگ زنی و پرداخت انجام داد. می‌توان روکش کروم سخت ضخیم را اعمال کرده سپس آن را به دقت سنگ زد تا به ابعاد دقیق مد نظر رسید. همچنین برای کاربردهایی که نیاز به اصطکاک و سایش بسیار کم دارند، می‌توان کروم سخت را تا حد مطلوب پرداخت نمود. برای کاربردهایی که ظاهر کار مورد توجه است، تولیدکنندگان آبکاری کروم صنعتی می‌توانند آن را جلا داده و براق کنند تا ظاهری جذاب مانند کروم تزئینی داشته باشد.
 
مزایای تجاری آبکاری کروم می‌تواند خواص موجود اجزای فلزی را برای استفاده موثرتر در بسیاری از کاربردهای صنعتی افزایش دهد. شرکت‌ها می‌توانند خواص مفید آبکاری کروم سخت خود را با تنظیم ضخامت آبکاری برای افزایش سختی و دوام به حداکثر برسانند. از طریق تکنیک‌های مختلف تکمیل‌کاری کروم، آبکاری کروم سخت می‌تواند مزایای دقیق مورد نیاز یک پروژه را فراهم کند.

منبع:   https://hcsplating.com
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
                    _____ 
                   |  ___|
 _ __   ____ _   _ |___ \ 
| '_ \ |_  /| | | |    \ \
| | | | / / | |_| |/\__/ /
|_| |_|/___| \__,_|\____/ 
                          
                          
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
مگنت پیکاپ یا دورسنج ( magnetic pickup)
 ۲۲ اسفند ۱۴۰۰

مگنت پیکاپ یا دورسنج ( magnetic pickup)

سنسورهای سرعت پیکاپ مغناطیسی (MPU) حرکت مکانیکی فلایویل موتور/روتور روتاری ولو را به ولتاژ AC بدون نیروی خارجی تبدیل می کند. هر بار که دنده فلایویل و یا زائده روتاری ولو از نزدیک قطعه قطب مرکزی می گذرد، سیگنالی را برای اندازه گیری دور (RPM) موتور ارسال می کند. کاربرد سنسور پیکاپ مغناطیسی ...  ادامه مطلب 
چه زمانی روتاری ولو شما نیاز به تعویض دارد؟
 ۰۹ اسفند ۱۴۰۰

چه زمانی روتاری ولو شما نیاز به تعویض دارد؟

یکی از مسائل مهم در سیستم های انتقال، عمر سایشی شیرهای دوار است. روتاری ولوهای ایرلاک هنوز هم در صنعت انتقال پنوماتیکی کار می‌کنند، زیرا معمولاً بهترین وسیله برای اندازه‌گیری مواد و در عین حال ایجاد آب بند هوایی با حفظ اختلاف فشار دو سمت خود هستند. اگر چه این شیرها در هیچ یک از ...  ادامه مطلب 
شش مرحله آسان برای پیشگیری از خرابی روتاری ولو!
 ۰۷ اسفند ۱۴۰۰

شش مرحله آسان برای پیشگیری از خرابی روتاری ولو!

  در حالی که روتاری ولوها ممکن است تجهیز بسیار ساده ای به نظر برسد، اما برای کنترل جریان پودر از طریق سیستم انتقال پنوماتیک ضروری هستند. شیرهای دوار باید در شرایط ایده آل باشند تا سیستم به طور ایمن و روان کار کند. اگر مشکلی در فیدر روتاری ایرلاک به وجود بیاید، سیستم باید برای انجام ...  ادامه مطلب 
تفاوت روتاری ولوهای drop through و blow through چیست؟
 ۰۳ اسفند ۱۴۰۰

تفاوت روتاری ولوهای drop through و blow through چیست؟

اگر شما با این شیرها آشنا هستید، بدون شک شنیده اید که آنها را به نام های مختلفی می شناسند: شیر روتاری، شیر ستاره، ایرلاک و بدین ترتیب لیست ادامه می یابد. اساساً همه آنها یک چیز را توصیف می کنند و نام آن تنها بستگی به این دارد که از کدام گوشه جهان هستید و این تجهیز را در کدام صنعت به کار می ...  ادامه مطلب