7 نکته کلیدی که هنگام خرید غبارگیر بایستی بدان توجه کنید

7 نکته کلیدی که هنگام خرید غبارگیر بایستی بدان توجه کنید
تاریخ:
۱۱ آبان ۱۳۹۹
اگر در حال حاضر قصد خرید یک مجموعه غبارگیر جدید را دارید و یا اینکه مجموعه غبارگیر موجود در کارخانه شما نیازمند نوسازی و بهبود عملکرد است، ملاحظاتی که در ادامه بیان خواهد شد شما را در انتخاب صحیح یاری خواهند داد.

یک - خواسته های شما از یک مجموعه کنترل غبار چیست؟
فارغ از نوع غباری که قصد جمع آوری آن را دارید، اعم از خاک اره، دود جوشکاری و یا دانه های سویا، اولین نکته در انتخاب یک غبارگیر توجه به شرایط منحصر بفرد مسئله ی پیش روی شماست. بنابراین همان طور که نوع غباری که قرار است جمع آوری شود حائز اهمیت است، فرایند تولید کننده این غبار نیز از اهمیت برخوردار است. برای برآورد یک سیستم غبارگیر، در کنار تعیین میزان هوای لازم برای جمع آوری و کنترل غبار، شناسایی و تعریف نیازهای خاص فرایند ضروری است.
برای مثال پاسخ به سوال های زیر می تواند راه گشا باشد: آیا فرایند شما فقط هنگامی که دچار مشکل می شود غبار تولید می نماید، یا این مسئله به طور پیوسته و در حین کارکرد سیستم رخ می دهد؟ آیا مجموعه شما به صورت منقطع و فقط چند ساعت در روز فعالیت می کند یا به طور پیوسته 8، 16 و یا 24 ساعت در شبانه روز فعالیت می نماید؟ اگر فرایند های مختلفی دارید، آیا همه همزمان مشغول به کار هستند یا در زمانبندی های جداگانه کار می کنند؟ هر یک از این موارد می تواند بر شکل و تعداد غبارگیر مورد نیاز تاثیر گذار باشد.
آیا حجم غبار تولیدی به اندازه ای است که چند بار در روز نیاز به تخلیه داشته باشد یا تخلیه روزانه یا هفتگی و یا حتی ماهانه غبار کافی است؟ پاسخ به این سوال برای انتخاب روش مناسب تخلیه غبار حائز اهمیت است و در تعیین تعداد هاپر مورد نیاز برای تخلیه غبارگیر موثر است.
آیا هوای غبار زدایی شده (به هدف  صرفه جویی در تامین هوای make-up) به تاسیسات شما بازگردانده می شود؟ در این صورت آیا استاندارد های نظارتی خاصی برای این امر وجود دارد؟ یا هوای تصفیه شده به اتمسفر تخلیه می شود؟ در این صورت آیا مقررات یا آئین نامه های محیط زیستی مشخصی در رابطه با کیفیت هوا بایستی رعایت شوند؟ این ملاحظات تاثیر مستقیمی در انتخاب نوع غبارگیر و مدیای فیلتراسیون دارد، و می تواند الزام نصب فیلتر های ثانویه و یا فیلتر های نظارتی را به وجود آورد.
به طور کلی، اشراف بر مشخصات فرایند، منجر به تصمیم گیری دقیق تر و آگاهانه تر در رابطه با انتخاب غبارگیر می شود. 

دو - آیا فروشنده ی غبارگیر توانایی ارائه غبارگیری که  نیازهای شما را برآورده نماید دارد؟
معمولا در انتخاب غبارگیر ها داشتن یک گزینه واحد که پاسخ گوی نیاز همه ی مشتری ها باشد، یک امر نادر است. آیا سازنده می تواند گزینه هایی که شما برای شرایط خود نیاز دارید به شما ارائه کند؟ در بسیاری از شرایط، محدودیت فضایی، چه در ارتفاع و چه در سطح مورد نیاز بگ فیلتر، منجر به تغییر و یا اصلاحاتی در طراحی بگ فیلتر می شود. آیا سازنده بگ فیلتر توانایی ارائه بخش های جانبی مانند سیستم تخلیه، تجهیزات نظارتی، یا تجهیزات اتفای حریق یا ضد انفجار را دارد؟ آیا سازنده توانایی اعمال پوشش های خاص و یا طراحی مجموعه مقاوم در فشار های بالاتر را دارد؟ ارائه چنین طرح های اصلاحی، چقدر برای سازنده متعارف است؟ آیا سازنده مایل به ارائه مشاوره در رابطه با چنین گزینه هایی است؟

سه - برای پاسخگویی به نیاز شما چه نوع غبارگیری مناسب است؟
پاسخ سوال های مطرح شده در بخش اول، راه حل های متنوعی را پیش رو قرار می دهد؛ تبعا برخی از این راه حل ها مزیت هایی نسبت به بقیه دارند. آیا سازنده غبارگیر این گزینه های متنوع را به شما ارائه می دهد؟ یا تمایل دارد یک غبارگیر را برای همه شرایط پیشنهاد دهد؟
علاوه بر انتخاب بین فیلتر های پارچه ای، کارتریجی و سایر فیلتر های موجود در بازار، گزینه هایی از جمله تمیزکاری پیوسته و یا مقطعی نقش مهمی در انتخاب غبارگیر دارند. انتخابی بهینه که هم فرایند و هم طراحی غبارگیر را مد نظر قرار دهد، می تواند هزینه تجهیزات و هزینه های عملیاتی را تواما کاهش دهد.
غالبا استفاده از سیستم های غبارگیر محلی به جای انواع مرکزی، به صرفه جویی در سرمایه گذاری اولیه و هزینه های بهره برداری می انجامد.
علاوه بر این بایستی یوتیلیتی مورد نیاز برای بهره برداری از غبارگیر ها را هم مد نظر قرار داد. آیا هوای فشرده لازم در محل نصب غبارگیر وجود دارد؟ به چه میزان از غبارگیر استفاده خواهد شد؟ چه کسی مسئول بهره برداری و نگهداری از غبارگیر خواهد بود؟ غبارگیر در هنگام کار چه مقدار توان مصرف می کند؟ به منظور کاهش هزینه ها، آیا امکان بکارگیری غبارگیر فقط در زمان تولید غبار وجود دارد؟ به منظور کاهش بیشتر هزینه های بهره برداری، آیا امکان استفاده از اینورتر (درایو فرکانس متغیر)، به جای استفاده از دمپر، وجود دارد؟ آیا غبارگیر پیشنهاد شده توسط سازنده، کیفیت هوای خروجی را از لحاظ انتشار غبار تضمین می نماید؟ چگونه بر کیفیت هوای خروجی نظارت خواهد شد؟

چهار - به منظور نصب راحت غبارگیر چه تمهیداتی را بایستی مد نظر قرار دهید؟
مهمترین پارامتر در نصب غبارگیر ها، ابعاد و محل نصب آنها است. غبارگیر های بزرگِ مرکزی یک سمت از این طیف هستند؛ که به یک یا چند جرثقیل برای نصب و یک پیمانکار برای ساخت و نصب کانال ها و تجهیزات مربوطه نیاز دارند. در صورتیکه بتوان از غبارگیر های کوچکترِ جایگزین و یا واحد های آماده بهره برداری (که در نزدیک ترین مکان ممکن به محل تولید غبار قرار می گیرند) استفاده نمود، می توان میزان کانال کشی مورد نیاز را به حداقل رساند. این امر تجهیزات مورد نیاز برای نصب را به یک لیفتراک و تامین برق و هوای فشرده در محل غبارگیر محدود می نماید.
فهم صحیح فرایند، استفاده از غبارگیر های محلی و کوچک کردن سایز غبارگیر، همه به آسان تر شدن مراحل نصب کمک می کند. همچنین مطالعه دفترچه راهنمای نصب و راه اندازی قبل از شروع کار، برای تامین ابزار مورد نیاز برای نصب و آشنا شدن با مراحل مونتاژ به نصب راحت تر کمک می کند. به عنوان مثال، معمولا هاپر ها و پایه های غبارگیر بایستی در محل سایت مونتاژ شوند. در بعضی شرایط، مونتاژ کردن در حالی که هاپر برعکس قرار دارد راحت تر است و کل مجموعه پس از نصب پایه ها چرخانده می شود. در شرایط دیگری، ساده تر است که ابتدا پایه ها به هم مونتاژ شوند و سپس هاپر روی آنها قرار گیرد. معمولا دفترچه راهنمای نصب، بهره برداری و نگهداری، این مراحل و دیگر جزئیات مونتاژ را در بر میگیرد.

پنج - چطور می توانید نتیجه مطلوبی از سرمایه گذاری روی غبارگیر بدست آورید؟
بایستی توجه داشته باشید که نصب غبارگیر به خودی خود استراتژی کنترل غبار شما را تکمیل نمی کند. بدیهی است که از غبارگیر در تمام طول عمر فرایند خود استفاده خواهید نمود، این بدین معنی است که فراتر از هزینه اولیه غبارگیر، بایستی هزینه های بهره برداری از آن را نیز مد نظر قرار دهید تا مطمئن شوید ارزنده ترین گزینه را برای کل عمر فرایند خود در نظر گرفته اید.
قطعات مصرفی مانند کیسه فیلتر ها، توقف تولید در اثر خرابی و انرژی مصرفی در حین بهره برداری، همه هزینه هایی هستند که به سرعت روی هم جمع می شوند. برای پیدا کردن مناسب ترین غبارگیر برای فرایند خود، با سازنده غبارگیر مشورت کنید و هزینه های اولیه و بهره برداری غبارگیر های مختلف را مقایسه کنید.
طرح غبارگیر می تواند انرژی مورد نیاز برای فیلتر کردن هوا را تحت تاثیر قرار دهد.  فیلتر هایی که با افت فشار کمتری کار می کنند به تمیزکاری کمتری نیاز دارند، در نتیجه معمولا طول عمر بیشتری داشته و توان کمتری مصرف می کنند. در برخی شرایط استفاده از چند غبارگیر کوچک و مستقل برای بخش های مختلف فرایند، بدون افزایش سرمایه گذاری اولیه، هزینه های بهره برداری را کاهش می دهد. در شرایط دیگر، ممکن است غبارگیر های مرکزی، به جهت سهولت در سرویس، مناسب تر باشند. قبل از خرید غبارگیر حتما مدل های مختلف غبارگیر، محل و نحوه نصب و طراحی آنها را بررسی نمایید.
از سازنده غبارگیر سوال کنید در صورت بروز مشکلات فنی چطور به شما کمک خواهد کرد.

شش - پس از خرید و نصب غبارگیر تا چه حد می توانید روی پشتیبانی فروشنده حساب کنید؟
هنگام برآورد هزینه های بهره برداری غبارگیر بایستی هزینه های تعویض فیلتر ها و دیگر قطعات یدکی را نیز در نظر بگیرید. دریافت لیست قطعات یدکی از سازنده، به برنامه ریزی تامین قطعات یدکی کمک می کند. مشخص کنید آیا این اقلام توسط سازنده قابل تامین هستند یا شما بایستی به طور مستقل این اقلام را تهیه نمایید. از سازنده بپرسید که این اقلام بایستی از نمایندگی فروش مشخصی تامین شوند یا از سازندگان دیگر هم قابل تامین هستند. همچنین لازم است از سازنده بپرسید که در صورت بروز مشکلات فنی بایستی با چه شخص یا مرکزی تماس بگیرید.
انتخاب و نصب غبارگیر تصمیمی است که برای سال ها با آن سر و کار خواهید داشت. صرف زمان لازم برای ارزیابی نیازهای خود و گزینه های موجود، مدت ها برای شما مفید خواهد بود. این سرمایه گذاری باعث می شود تصمیم آگاهانه ای بگیرید که باعث کاهش هزینه های اولیه و افزایش رضایت شما شود. 
 
هفت - چه زمانی می بایست از سیستم های نظارتی برای فرایند استفاده نمایید؟
زمانی که این راه حل به بهبود زمان کار (uptime) کمک می کند. زمانیکه هزینه ساعتی زمان خرابی (downtime) سیستم را بدانید، اولویت دادن به سیستم های نظارتی، که منجر به تضمین کارکرد سیستم شما می شوند، آسان تر خواهد بود. در بررسی انجام شده توسط  شرکت دونالدسون، 38% مهندسین تعمیرات و نگهداری اعلام نموده اند که، خرابی غبارگیر ها منجر به توقف خط تولید می شوند – به عبارت دیگر هزینه متوسط 3.700$ برای هر ساعت. اگر تاسیسات شما به یک غبارگیر قابل اعتماد نیاز دارد، مقایسه هزینه های توقف سیستم با هزینه ی استقرار سرویس نظارتی حائز اهمیت خواهد بود.
زمانی که به کاهش هزینه های مالکیت تجهیزات کمک می کند. آیا راه حل های نظارتی به عمر طولانی تر تجهیزات و قطعات منجر می شود؟  برای مثال، با نظارت صحیح بر غبارگیر، معمولا فیلتر ها بیشتر عمر می کنند. در بررسی دیگری از شرکت دونالدسون، یکی از مشتریان که مجبور بود فیلتر ها را 6 هفته یکبار تعویض کند، با استقرار سیستم نظارت، توانست دلیل این مشکل را پیدا کند: کافی نبودن فشار هوای فشرده. این کارخانه توانست مشکل را برطرف کند و عمر کیسه فیلتر را تقریبا به یک سال افزایش دهد. اطلاعات در لحظه (real time) چطور می تواند به کاهش هزینه های تکرار شونده شما کمک کند؟
زمانی که به بهبود نظارت انطباقی کمک می کند. آیا شما موظف هستید که در رابطه با عملکرد غبارگیر خود به نهادهای ذیربط گزارش دهید؟ آیا شما مجبور هستید به طور مرتب برای سر زدن به غبارگیر ها، ثبت دستی اطلاعات و سپس ذخیره کردن آنها، زمان زیادی را صرف کنید؟ چنین فرایندی بسیار زمان بر بوده و منجر به گزارش های تاریخ گذشته و خطاهای انسانی می شود. در یک غبارگیر متصل به سیستم نظارتی جمع آوری داده هایی از جمله فشار اختلافی به صورت خودکارانجام می شود. این امر منجر به دستیابی به اطلاعات به روز در حین بازرسی می شود و خطاهای مرتبط با ورود دستی اطلاعات را کاهش می دهد.
به طور خلاصه، از خود بپرسید  یک راه حل نظارتی چه زمانی می تواند به کاهش زمان خاموشی، کاهش هزینه تجهیزات، و/یا کمک به رعایت قوانین و مقررات بیانجامد؟ با یک یا چند مورد از این فواید، راه حل نظارتی یک سرمایه گذاری عاقلانه خواهد بود.


نتیجه گیری

هنگام خرید یک سیستم غبارگیر صرف زمان کافی برای بررسی نیاز های فرایند خود و نیز آشنا شدن با انواع غبارگیر های در دسترس بسیار ارزنده خواهد بود. در این مسیر لازم است شرایط کاری و فرایند خود را به خوبی بشناسید؛ از فروشندگانی در این زمینه کمک بگیرید که تجربه و توانایی کافی در زمینه انواع سیستم های غبارگیر داشته باشند؛ انواع مختلف غبارگیر و مدل هایی که پاسخ گوی نیاز شما هستند را بررسی نمایید؛ هنگام نصب غبارگیر ضمن بکارگیری افراد متخصص، دفترچه راهنمای نصب و راه اندازی را مطالعه نمایید؛ علاوه بر هزینه اولیه برای تامین غبارگیر، هزینه ای بهره برداری را نیز بررسی نمایید و همه ی هزینه های اولیه و آتی را در انتخاب غبارگیر مد نظر قرار دهید؛ به پشتیبانی و خدمت پس از فروش ارائه شده توسط فروشنده توجه کنید. در نهایت  لزوم استفاده از سیستم های نظارتی برای فرایند را بررسی کنید.


 
برگرفته از https://www.donaldson.com
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.